L'incoronazione di Poppea
Opera

Opera musicale in three acts by Claudio Monteverdi

Text by Francesco Busenello

Do not miss!
Only 3 performances left

  • Eine Szene aus ‹L'incoronazione di Poppea›
    © Ingo Höhn
  • Eine Szene aus ‹L'incoronazione di Poppea›
    © Ingo Höhn
  • Eine Szene aus ‹L'incoronazione di Poppea›
    © Ingo Höhn
  •  Eine Szene aus ‹L'incoronazione di Poppea›
    © Ingo Höhn
  • Eine Szene aus ‹L'incoronazione di Poppea›
    © Ingo Höhn

  • 3 hours 5 minutes with an intermission
  • Interesting for people from 12+
  • In italiano, mit deutschen Übertiteln, with English surtitles

Power games in ancient Rome

Where there is power, there is resistance: in Claudio Monteverdi's opera, these two forces warp the brains and hearts of empresses, soldiers and court ladies. The philosopher Seneca strives in vain to calm the yearnings and selfishness of all involved. The scandalous rise of Poppea to Roman empress at Nero's side is at the centre of Claudio Monteverdi's last opera. Kerstin Avemo makes her debut as Poppea. Anne Sofie von Otter continues her collaboration with director Christoph Marthaler at Theater Basel. Laurence Cummings conducts the La Cetra Barockorchester.

Shortly before the premiere, during the final rehearsals, we invite you to a first exclusive insight. In an introduction you will get to know the artistic team and learn more about the play, the material and the production. Afterwards you will visit a stage rehearsal.

  • Meeting point Foyer
  • 1 hour 30 minutes
  • Usually in German
  • CHF 10.-
  • Date: 28 February 2024

Together with the dramaturgy, the Basel Kulturhaus Bider & Tanner has curated the book table for our plays for many years. Now this selection of books, CDs, DVDs, catalogues or even sheet music can be accessed at any time in the online shop. It's worth browsing regularly.

Book table

Mediathek

Nach der szenischen «Winterreise» vor zwei Jahren kehrt die schwedische Mezzosopranistin Anne Sofie von Otter erneut ans Theater Basel zurück. Dem Schatten Schuberts entkommen, hat sie sich für Monteverdis «Poppea» nun mit den Rachegelüsten einer antiken Kaisersgattin gestählt.

bz Schweiz am Wochenende

Diese Diskrepanz von einlullender Barockmusik und der Brutalität des inhaltlichen Geschehens musste Marthaler gar nicht dazu erfinden. Sie ist inhaltliches Prinzip der Oper. So gönnt Monteverdi dem menschenverachtenden Paar Nero und Poppea am Schluss seines Werkes eines der schönsten Liebesduette der gesamten Opernliteratur.

Keystone SDA

Eine handverlesene Truppe Alte-Musik-Spezialisten führt klangvoll, zielsicher und passgenau durch die Partitur, angeführt vom Dirigenten Laurence Cummings, der – welche Überraschung – auch mal singt und seinen lupenreinen Tenor erblühen lässt.

Online Reports

(Kaiserin Ottavia) wird von Nero, der ihrer überdrüssig geworden ist, verstossen, damit der Kaiser seine Geliebte Poppea heiraten kann. Nerone wird in Basel vom Countertenor Jake Arditti gesungen, Poppea von der Sopranistin Kerstin Avemo. Und Laurence Cummings dirigiert das La Cetra Barockorchester Basel.

Programmzeitung