- Approx. 1 hour 45 minutes without a break
- Interesting for people aged 13+
- With German surtitles
A tender reckoning
«I am young, rich, and educated; and I am unhappy, neurotic, and alone.» These words open ‹Mars›, the cult book of the early 1980s. Raised in affluence, Zurich native Fritz Angst feels cheated out of life and raised to death by the bourgeois coldness of his world. Shortly before losing his battle with cancer in 1976, he wrote a passionate tirade under the name Fritz Zorn: his illness was not a personal fate, but a reflection of social decay. The book became a scandalous point of reference for the angry Swiss youth of the 1980s.
Actress and director Anne Haug brings Fritz Zorn's unsparing view of a life between fear and anger to the stage – a record of grief over an existence that was never truly lived. A tender, haunting exploration of loneliness, lack of love, and the longing for liberation.
Mediathek
- Inszenierung –
- Bühne und Kostüme –
- Musik –
- Lichtdesign –
- Dramaturgie –
A discussion will follow the performance on 14. November, 2025.
Lesart.Blog reviews books that are being staged by Theater Basel. Join the discussion!
Haugs ‹Mars›-Umsetzung ist ein berührendes Porträt der Kehrseite schweizerischer Zurückhaltung. Sie arbeitet mit kleinen Gesten, gibt damit dem Schauspieltrio und den Figuren viel Gewicht. Das lohnt sich: Hartmann, Flück und Bettini brillieren durch ihr feines, facettenreiches Spiel.
‹Mars› ist ein gelungener Theaterabend: schlicht und wirkungsvoll! Eine überzeugende erste Regiearbeit mit einem tollen Schauspiel-Trio, welches präzise, fein und leicht spielt.
Standing Ovations für eine kluge Regie und eine grandiose schauspielerische Leistung.
Haug überführt die Wucht des Stoffes in konsequent psychologisch durchgespieltes Illusionstheater.
Anne Haug ist mit ‹Mars› am Theater Basel eine zärtliche und zutiefst berührende Befreiungsgeschichte gelungen.
Am Ende stand das ganze Publikum zum Applaus – wie als Support für den neu erwachten Mut im Angesicht des Todes. Überhaupt sind die Regungen bei Flück, Bettini und Hartmann differenziert herausgearbeitet.