- Approx. 3 hours 5 minutes including a break
- Interesting for people 14+
- With English surtitles
- This performance contains scenes with stroboscopic effects, which can be disturbing for people who are sensitive to light.
A game for everything
When Hamlet returns home, nothing is as it was before. His father is dead, his mother Gertrude has remarried his uncle Claudius, who now rules Denmark. For young Hamlet, the world has been turned upside down. Then his father's ghost appears and complains that Claudius poisoned him. Can that be true? Who can he still trust – the living, the dead, himself? With the help of a troupe of actors, Hamlet sets out to uncover the truth. But the play within the play becomes a trap: Hamlet is caught in an endless loop of his own story. Scenes repeat themselves, shifting perspectives and revealing new truths. It becomes almost impossible to distinguish between appearance and reality. Following the great success of ‹Ein Sommernachtstraum›, the Basel-based company once again turns its attention to a Shakespeare masterpiece. Who is acting and who is not? And if everyone is acting, who can still be truthful?
Mediathek
- Inszenierung –
- Text –
- Bühne –
- Kostüme –
- Komposition –
- Lichtdesign –
- Dramaturgie –
- Hamlet –
- Ophelia und Francisco –
- Claudius und Totengräber –
- Polonius und Marcellus –
- Gertrud, Geist und Totengräber –
- Laertes und Bernardo –
- Horatio –
With the kind support of the Basel Theatre Association
Wie schon so oft ist es auch diesmal dem Basler Ensemble gelungen, mit seiner Spiellust und Komik das Publikum beim Applaus zu Jubelstürmen zu treiben. Verdient.
Da sind ein haufen Bausteine in dieser Aufführung, die wirklich die Beschäftigung mit diesem ollen Hamlet wieder sehr neu [...] erfinden lassen. Und das ist, glaube ich, die grösste Qualität des Abends.
Gala Othero Winter führt Hamlet über Grimassen und ein stilles Gequältsein, das sich plötzlich laut entlädt, so präzise, dass man das Spiel vergisst.
So wird aus der erhabenen Tragödie ein irrwitziges Satyrspiel, das verblüfft, dem Publikum mit dem Strudel der überbordenden Ereignissen auch einiges abverlangt, aber über die ganze Spieldauer von rund drei Stunden packend bleibt.
Die Praxis des Spielens bewährt sich, heute wie in Shakespeares Zeiten als probates Mittel einer gleichermassen unsicheren wie unheimlichen Situation mit Kraft und Witz entgegenzutreten. Zumal dann, wenn es so virtuos gemacht ist wie in Basel.
Denn was da an Inhalt und grossartiger Leistung des nur siebenköpfigen Schauspiel-Ensembles geboten wird, verlangt mehr als Achtung. Es hinterlässt pure Begeisterung über einen Theaterabend der Sonderklasse.