- Approx. 1 hour 15 minutes without intermission
- Interesting for people aged 16+
A work about longing and the innermost depths of human existence
The most successful book by Marguerite Duras (1914–1996), in which she recounts—at least in part autobiographically—a socially unheard-of amour fou, is set in former Indochina during the French colonial era, in a large city shrouded in haze and heat. The main character is a young woman wearing a pink men's hat and gold shoes. Her father has left the family, her mother is unstable, and her brothers are highly problematic. The only ray of hope and escape from this family prison is her encounter with a rich Chinese man in a black limousine. It is a love that has no future and yet lasts a lifetime, transcending all conventions, even though the two never spoke again after the narrator left for Paris – except for a single phone call at the end.
Goecke's version follows the outline of the literary source material without copying it. Despite its wealth of countless frenetic, fluttering, and rapid movements, his completely unique movement language appears minimalistic in the overall picture, yet reveals all human emotions at its core. The choreographic signature enters into an emotional synthesis with Duras' visually powerful language.
Homage to literature, homage to dance: Marco Goecke succeeds in both with flying colours.
Goecke draws an incredible amount out of the story's nearly 100 pages through dance. […] Goecke has succeeded in creating a strikingly linear, clear work that reflects the form, style, and volatility of the underlying literary source material in a simply phenomenal way.
Mediathek
- Choreographie –
- Bühne / Kostümdesign –
- Kostüme –
- Lichtdesign –
- Dramaturgie –
- Mädchen – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025 / 11.01.2026)
- Liebhaber – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025 / 11.01.2026)
- Mutter – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025 / 11.01.2026)
- Älterer Bruder – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025 / 11.01.2026)
- Jüngerer Bruder – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025 / 11.01.2026)
- Verrückte – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025 / 11.01.2026)
- Helene – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025 / 11.01.2026)
- Vater – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025 / 11.01.2026)
- Braut – (16.11.2025 / 20.11.2025 / 21.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 11.01.2026 / 23.01.2026 / 18.02.2026), (30.11.2025)
-
Duras –
Heidi Lauterbach,(20.11.2025 / 21.11.2025 / 30.11.2025 / 18.12.2025 / 29.12.2025 / 31.12.2025 / 11.01.2026 / 23.01.2026)
- Ensemble –
A discussion will follow the performance on November 16, 2025.
Es hat einfach alles gestimmt – von der tänzerischen Leistung des Ensembles über die Auswahl der Musik bis hin zu Bühne und Kostümen. Und kongenial war auch die Umsetzung der Geschichte für den Tanz in dramatische Szenen und wirklich starke, soghafte Bilder übersetzt.
‹Der Liebhaber› ist in Basel weniger Rückblick als Selbstvergewisserung. Ein Abend, der Duras’ schillernde Amour fou und die Gewalt der Verhältnisse nicht illustriert, sondern in präzise Körpersprache überführt. Dass Goecke ausgerechnet dieses Werk an den Anfang stellt – jenes Stück, das in Hannover gegen Pandemie-Widerstände reifen musste – ist folgerichtig und mutig.
Das 2021 uraufgeführte Ballett ‹Der Liebhaber› beschönigt nicht, sondern erzählt unmittelbar und findet dabei zu einer Ästhetik der Rauheit, die Zartes freilegt.