Ballett auf allen Bühnen
Ballett

3 Stages – 7 Choreographers – 20 Years Richard Wherlock & Compagnie
Unfortunately missed!
  • Eine Szene aus Johan Ingers ‹Bliss›
  • Recommended age: 12+

About the work

To celebrate the 20th anniversary of Richard Wherlock, we are presenting seven outstanding dance pieces, which will be performed one after the other on all three stages: The evening starts at the Schauspielhaus with ‹Bliss›. Johan Inger has choreographed half an hour of bliss to the unforgettable music from Keith Jarret's ‹Köln Concert›. This is followed by ‹5 Duos› on the Kleine Bühne. This features old favourites, such as Alexander Ekman's humorous pas de deux from ‹Cacti›, and brand new premieres by internationally renowned guest choreographers, including one by Richard Wherlock himself. The evening ends in a ‹Grand Finale› on the Grosse Bühne. Hofesh Shechter's choreography storms the stage with raw power. Intense and highly energetic, the Israeli presents a world in free fall in this piece. A celebration of contemporary dance art!

An anniversary party that enables you to get up and dance is planned for the performance on 23 June 2021.

Dates & tickets

Schauspielhaus

Bliss

‹Bliss› was created by Johan Inger to the music of Keith Jarret’s ‹Köln Concert› for the Italian Aterballetto in 2016, winning the Danza & Danza Award in the category ‹Best Production 2016›.

Artistic team and cast:

  • Choreography / Performance – Johan Inger
  • Costumes – Johan Inger / Francesca Messori
  • Lighting design – Peter Lundin
  • Rehearsals– Yvan Dubreuil
  • Dramaturgy – Bettina Fischer

Kleine Bühne

5 duos

Watch choreographies on the Kleine Bühne by Bryan Arias, Sidi Larbi Cherkaoui, Alexander Ekman, Richard Wherlock and Ed Wubbe

Just for the sake of...

Remember me

C'est toi

You move me naturally

Duo aus ‹Cacti›

Grosse Bühne

Grand Finale

Hofesh Shechter's choreography storms the stage with raw power. Intense, powerful and highly energetic, the Israeli presents a world in free fall in this piece. A world in which humanity is heading towards its demise.

Artistic team and cast:

  • Choreography / Music – Hofesh Shechter
  • Performance / Costumes – Tom Scutt
  • Lighting design – Tom Visser
  • Musical collaboration – Nell Catchpole, Yaron Engler
  • Associate artistic director – Bruno Guillore
  • Design assistant (performance, costumes) – Rosie Elnile
  • Choreographic assistant / Rehearsals – Kim Kohlmann
  • Musical assistants – James Adam, Christopher Allan, Sabio Janiak
  • Rehearsal assistants – Cristiana Sciabordi, Manuel Renard

Grand Finale is produced in association with Hofesh Shechter Company.

Online programme

20 years of Richard Wherlock

Our ballet director is celebrating 20 years at Theater Basel! To mark this anniversary, we will be showing three films that look back on his work at Theater Basel. The first contribution, an ‹Israel Special›, will be shown at noon on 26 March.

Go to the contributions

Find all the dates from our online programme here.

Mediathek

Extra Wochen – Festival 20.08. bis 03.10.21

Header Extra Wochen

Neun Stücke konnten wir in den vergangenen Monaten nicht oft genug zeigen, ‹Ballett auf allen Bühnen› ist eines davon. Im Rahmen unseres Festivals ‹Extra Wochen› zeigen wir ‹5 Duos/Bliss› nochmals. Das Festival läuft vom 20. August bis 3. Oktober. Mit einer Cocktailbar, Grill, Glace und vielem mehr. Der Vorverkauf beginnt am 10. Juni 2021.

Festivalprogramm

About the work

NEW! Digital bookstall

Together with our dramaturgy team, Basel’s arts centre Bider and Tanner has been curating the bookstall for our performances for many years. The wide range of books, CDs, DVDs, catalogues and even sheet music is now available 24/7 in the online shop. It’s worth taking a regular look.

Ballett auf allen Bühnen

Pressestimmen

Richard Wherlock will im Theater einen Raum schaffen für das Ausleben von Träumen vor dem Hintergrund einer oft genug bitteren Realität. Liebe, Trauer und Verzweiflung nehmen darin Platz ein – doch getanzt wird solches nicht verbissen, sondern mit jener stupenden Leichtigkeit, Schnelligkeit und technischen Brillanz, die das Ballett Basel auszeichnen.
BZ Basel
Wherlock knauserte nie mit Tempo, Körperbeherrschung und augenzwinkernder Lässigkeit. Darin ist er sich bis heute treu geblieben: Unterhaltsam und erzählfreudig wollen seine Ballette sein, die Zuschauer emotional packen: «Bewegung, Tanz ist für mich immer sichtbar gemachtes Gefühl, das uns Empathie erlaubt», lautet Wherlocks Credo. Das überträgt sich aufs Publikum.
Neue Zürcher Zeitung
Der Basler Ballettdirektor hat ein grosses, vielfältiges Repertoire geschaffen, mit eigenen Stücken sowie Choreographien von Gästen mit sehr unterschiedlichen zeitgenössischen Handschriften. (...) In Richard Wherlocks Werk finden Songs von Lou Reed ebenso selbstverständlich ihren Platz wie Musik von Dmitri Schostakowitsch oder Klezmer. Die Nonchalance, mit der sich ein Choreograph zwischen sogenannter E- und U-Kultur bewegt, war in der deutschsprachigen Kulturlandschaft lange ungewöhnlich, hat aber in den letzten zehn Jahren in den Schweizer Theaterhäusern an Boden gewonnen und zur derzeitigen Popularität der Tanzkunst beigetragen. Dies nicht zuletzt, weil langjährige Weggefährten Wherlocks mittlerweile eigene Kompanien führen.
Weltwoche
Richard Wherlock hat die Basler Rezeptur begriffen: Man will hier sehr gutes Handwerk und grosse klassische Ballette namhafter Choreographie-Stars sehen – im Wechsel mit zeitgenössischem Ausdruckstanz von Leuten, die noch in die Morgensonne ihrer Karriere gucken. Und man will Menschen, die Basel nicht bloss als Sprungbrett verstehen, sondern mit Treue und Charme das distanzierte Basler Wesen erobern. Richard Wherlock ist das geglückt, nicht nur mit seinen Performances.
Telebasel